לחץ ושחיקה משפיעים באופן קריטי על בריאות העובדים ועל האפקטיביות של הארגון.
עובדים בלחץ הם עובדים שנשחקים עם הזמן. הם חסרי מוטיבציה, נעדרים לעתים תכופות יותר, סובלים מבעיות פיזיות ונפשיות, ופשוט סובלים בתפקידם ובמקום עבודתם. 

לעומת זאת, ארגונים שמשכילים לנהל בחוכמה את רמות הלחץ של העובדים, זוכים בתפוקות גבוהות יותר, בעובדים מרוצים ומלאים במוטיבציה, ובאווירה נעימה וחיובית בארגון. 

בשביל לנהל את רמות הלחץ והשחיקה בארגון, עלינו לדעת את רמות הלחץ והשחיקה העכשוויות, את גורמי הלחץ ואת מוקדיו. בדיוק בשביל זה פיתחתי את תהליך האבחון הארגוני הממוקד בנושאים אלה:

מטרות התהליך

  • לאבחן את רמת הלחץ והשחיקה הנחווים על ידי העובדים והמנהלים בחברה (ניתן גם לקיים את האבחון ברמת יחידה / מחלקה / אגף).
  • לאתר את מוקדי הלחץ בחברה ואת הגורמים לו.
  • לטפל בגורמי הלחץ ובתחושות העובדים, על פי הצרכים שיעלו בסקר.


מבנה התהליך

שלב א'

  • פגישת עבודה מקדימה לקבלת מידע על הארגון, המבנה הארגוני והצרכים שעולים מהשטח, על מנת לבנות את הסקר באופן האפקטיבי והמתאים ביותר.
  • פגישת התנעה לתהליך בהשתתפות העובדים והמנהלים בחברה.
  • העברת סקר בנושא לחץ ושחיקה לכלל עובדי הארגון ומנהליו.
    הסקר כולל שאלות לגבי התחושות והרגשות של העובדים במקום עבודתם, סביבת העבודה, התפקידים עצמם, האווירה בצוות ומערכות היחסים, ממשקי העבודה ועוד.
  • עיבוד ממצאי הסקר וכתיבת דו"ח ממצאים, כולל המלצות לדרכי פעולה ופתרונות.
  • קיום פגישה עם ההנהלה להצגת ממצאי הסקר וההצעות לפתרון.
  • בניית תקשור ממצאי הסקר לכלל העובדים בחברה.


שלב ב'

  • בניית תוכנית פעולה קונקרטית לטיפול בממצאי הסקר.


דוגמאות למרכיבים שעשויים להימצא בתוכנית פעולה:

  • תהליכים הממוקדים ביחידות אורגניות (למשל מחלקת השיווק), סקטורים (למשל מנהלי המוצרים), ממשקי עבודה בין ובתוך המחלקות. בתהליכים כאלה מייצרים פתרונות לרוב גורמי הלחץ הארגוניים,  לצד  הקניית כלים להתמודדות עם לחץ ושחיקה ברמה האישית.
  • פעילויות הממוקדות בהתמודדות עם לחץ ושחיקה ופיתוח חוסן – ברמה האישית.
  • פעילויות הממוקדות בפיתוח חוסן צוותי.
  • פעילויות הממוקדות בפיתוח חוסן ארגוני.
  • הוצאה לפועל של תוכנית הפעולה. 
דילוג לתוכן