גוף, נפש והלחץ שבניהם

המרכז לניהול לחץ מארח את אלון קדם, פסיכותרפיסט גופני בגישה ההתייחסותית:


אם הגעתם אל העמוד הזה, כנראה שמשהו בתוככם, מגופכם, או מנפשכם מזהה או חש את הלחץ.

בואו נעשה תרגיל קצר:

קחו לכם דקה, עצמו עיניים, ושימו לב איפה הלחץ מתרכז בגוף? איך הוא מורגש? ככאב חד? ככאב שטחי (עמום)? כנוקשות שרירית? אולי כמתיחה עצבית חדה?

כל אחד מאיתנו חווה את הלחץ בגופו ובנפשו בצורה אחרת, אך המקור לכל תחושת הלחץ הוא דומה: הפרת האיזון בין הגוף, הנפש והרוח. למען האמת, הם אינם נפרדים. הם שלובים ועובדים במקביל, משקפים ומשתקפים זה בזה.

כך, כאשר נפשנו סוערת ועמוסה, גם אזור הכתפיים או הגב התחתון ירגישו בעומס. אם לא באופן מיידי אז לאורך זמן. זה קורה למשל כשרוחנו אינה שקטה, כשחסרים לנו אמונה וייעוד או כשאנחנו חשים שאיבדנו את הדרך. החוויה היא לעתים קרובות של בלבול או תקיעות.

בפסיכותרפיה הגופנית קיימים אמצעים רבים דרך הגוף, הנפש והרוח לזהות אם האדם נמצא בלחץ, למפות את הלחץ בגופו ובחייו, ולהציע לו טיפול מתאים להחזרת האיזון המבוקש, וכן כלים להתמודד כאשר הלחץ יחזור בשנית.

אופי ולחץ

ישנם אנשים שאף פעם אינם לחוצים, וישנם אנשים שכל הזמן בלחץ. האומנם? לא מדויק… בתפיסה של הפסיכותרפיה הגופנית, לחץ הינו חוויה סובייקטיבית ואינו פרמטר של אפיון אישיות. אין אדם אחד חשוף ללחץ פחות מחברו. השאלה היא אם האדם מודע למצבים המלחיצים אותו ואילו כלים יש לו כדי להתמודד איתם.

כאשר אנו עובדים עם אדם במצב לחץ, הצעד הראשון הינו החזרת הביטחון בעצמו, קרי אישיותו, וזאת אנו עושים דרך תשומת הלב אל הגוף. גופנו משקף את אישיותנו בדיוק כפי שמראה משקפת את הבבואה שלנו בזמן אמת. כאשר הגוף שלנו מקבל את תשומת הלב הנכונה (המאוזנת), תחושת הלחץ "מתקרקעת", והמטופל חש שה"שליטה" חוזרת אליו. כאשר חוזרים על התהליך במשך מספר פעמים באופן מחזורי, אנו מלמדים את הגוף והנפש שלנו אינפורמציה חדשה, המגיעה מהמוח שלנו דרך הגוף, ועד לעומק החוויה הרגשית. דהיינו, האישיות אינה משתנה נוכח הלחץ, אלא התפיסה של הלחץ היא זאת שמשתנה דרך החוויה המתקנת.

"רגשות מודחקים הופכים למתח שרירי" (ווילאם רייך)

היבט נוסף של לחץ הינו הלחץ הלא מודע. ישנם רגשות או חוויות שבמהלך חיינו הודחקו או נשכחו, עקב חוסר יכולת או בשלות לעבד אותם. רגשות אלה הופכים למתח שרירי, ואף לאזורים נוקשים בגוף, אשר בעת לחץ יתנו את אותותיהם.

אבל גם אם ישנן מודעות והבנה על חוויות קשות ואף טראומטיות שעברנו בחיינו, הן מייצרות מפלס לחץ פנימי גבוה, ומלכתחילה מעמידות את אותו אדם ברמת סיכון גבוה יותר להיות מושפע מלחץ. איך זה קורה?

השכבה הלא מודעת מתעוררת בעת לחץ ומשחזרת את החוויה הקדומה כמו היתה מתרחשת ברגעים אלה ממש. בעזרת הטיפול בפסיכותרפיה גופנית אנו עוזרים לשכבות אלה להתגלות גופנית ורגשית, וכמו ל"צוף" מהאזור הלא מודע אל האזור המודע והנשלט.

מניסיוננו, אנחנו יודעים שכאשר עובדים עם מגע בשילוב שיחה וביטוי רגשי, מתרחש שינוי התנהגותי ואפילו גופני בחוויות כמו מצבי לחץ, ואף במצבים מוקצנים של לחץ כגון חרדה, התמכרות וכולי.

קצת על פסיכותרפיה גופנית

פסיכותרפיה גופנית היא תהליך טיפולי שמסייע לאנשים לזהות תגובות גופניות והתנהגויות במגוון מצבים וקשיים. בטיפול שזורים זה בזה שיחות ועבודה גופנית.

בבסיס השיטה עומדת ההנחה, שכל חוויה מודעת או לא מודעת שאנחנו עוברים בחיים, מקבלת צורה וארגון הנחקקים בגוף-נפש, באופן שונה מאדם לאדם. כלומר, כמו שאנחנו זוכרים חוויות במוח ובזיכרון, כך אנו זוכרים אותן גם בגוף. למשל, חוויות שליליות עשויות להתבטא בצורת אזורים תפוסים, חלשים, נוקשים, רגישים או לא מורגשים בגוף. מאידך, חוויות חיוביות עשויות להתבטא באזורים בגוף בהם התחושה ויטלית, מרווחת ופתוחה.

הנחה נוספת היא, כי בעקבות חוויות קשות נוצרים "נתקים" בין הגוף לנפש (כגון הדחקה והכחשה), שאינם מאפשרים לנו לחוש ולבטא את עצמנו כפי שהיינו רוצים. בטיפול אנו יוצרים "גשרים" המאפשרים קשרים מחודשים בין אותם החלקים, ובכך מתאפשרת התנהגות חדשה ומטיבה, במקום החוויה המוכרת, שמגבילה את התפקוד הבריא.

הנכם מוזמנים לפנות אליי דרך דף הפייסבוק של המרכז לניהול לחץ, לשאול שאלות שמטרידות אתכם, וכן לציין תסמינים התנהגותיים וגופנים שאתם מזהים שעולים בכם בעת לחץ.

https://www.facebook.com/thecenterforstressmanagement

אלון קדם
מטפל בפסיכותרפיה גופנית בגישה ההתייחסותית ביחידים ובזוגות, ומנחה קבוצות בגישה זו.

Facebook
LinkedIn
Twitter
יצירת קשר
* נדרש
דילוג לתוכן