החגים מלחיצים אתכם?

שמחה רבה, שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא… וגם הלחץ של תקופת החגים…

תקופת החגים מביאה איתה התרגשות וחגיגות, אך גם תחושות של לחץ ועומס. יש אנשים שאינם חווים כלל לחץ בחגים, ויש אנשים שתחושת הלחץ מחרבת להם לחלוטין את אווירת החג. רובנו נמצאים איפשהו באמצע, בין שני הקצוות האלה.

מה מלחיץ פה בעצם?

גורמי הלחץ בחגים הם רבים ומגוונים. למשל, אצל בעלי המשפחות נוצר לחץ כתוצאה מהצורך לדאוג לתעסוקה ולשמירה על הילדים בחופש, ונוספת דאגה מאובדן ימי העבודה. אצל הרווקים והרווקות נוצר לחץ לעתים כתוצאה מהמפגש עם המשפחה המורחבת, ששואלת איך זה שהם עוד לא התחתנו…. ("איך בחור כמוך עוד לבד?").
אפשר לומר, שהסטרסורים (גורמי לחץ), שייחודיים לתקופת החגים, בעצם מתווספים על הסטרסורים שנמצאים ממילא בחיינו ביומיום ובשגרה.

במחקר שנעשה בארה"ב על "לחץ חגים" נמצאו הממצאים הבאים:

נשים מועדות יותר מגברים לחוות לחץ בחגים, וזאת משום שבדרך כלל רוב האחריות על ההכנות חג מוטלת עליהן. בנוסף, נמצא שלנשים קשה יותר להפחית את תחושת הלחץ בחגים ולהירגע, והן נוטות יותר ליפול להרגלים לא אפקטיביים בהפחתת הלחץ, כמו אכילת פיצוי.

אנשים מהמעמד הסוציו-אקונומי בינוני-נמוך נוטים לחוות יותר לחץ בחגים מאשר אנשים ממעמד גבוה יותר. הסיבה היא ההוצאות הכספיות הגבוהות בחגים, וכן החוויה של לחץ להוציא יותר כסף.

בתקופת החגים אנשים מדווחים על עוררות רגשית גבוהה יותר: אנשים דיווחו על רגשות חזקים כגון אהבה, שמחה והתרוממות רוח. החגים מאפשרים להתחבר ולתקשר עם חברים ומשפחה. תחושת הלחץ עולה אצל אנשים שנמצאים בנקודה בחייהם בה הם מרגישים בודדים, ואצל אנשים שלא מוקפים במשפחה ובחברים.

לחץ מהעבודה אינו נעלם בתקופת החגים…. אנשים דואגים מכך שדרישות העבודה יפריעו להם לבלות זמן איכות עם משפחתם, דואגים מעומס המשימות שיחכה להם "אחרי החגים", ודואגים מדברים שלא מטופלים בימי החופש.

אז מה עושים?

המפתח לניהול לחץ בחגים הוא ההפנמה ש:

לא חייבים!
לא חייבים לארח את הסדר אצלכם, לא חייבים להיות צוות הווי ובידור לילדים כל הזמן, לא חייבים לענות לשאלות חטטניות של הדודות, לא חייבים להתארח, לא חייבים לנסוע, לא חייבים לקנות, לא חייבים להישאר בבית, לא חייבים לעשות השוואה מי יותר הצליח ולמי יש בית יותר גדול, לא חייבים!

חלק גדול מהלחץ הוא "לחץ מעשה ידנו". דהיינו, אנחנו אלה שמייצרים אותו על ידי הבחירות שלנו, המחוייבויות שלקחנו על עצמינו, האופן בו אנחנו מפרשים מצבים בחיינו, והדרך בה אנחנו מגיבים לאירועים שקורים לנו.

השלב הראשון בניהול לחץ בחגים הוא לבדוק את ההחלטות שלנו, את המשימות שלקחנו על עצמינו, ולהזכיר לעצמינו שלא חייבים.

בשלב הבא, אפשר לבחור מחדש (אולי השנה נעשה סדר עם החברים במקום עם המשפחה?, אולי ניסע לקמפינג במקום למלון 5 כוכבים ביון? אולי נלך לסדנת ריקודים במצפה רמון?). ושוב, תזכרו שלא חייבים…

ולבסוף, ניתן לתקשר, לדבר ולספר על ההחלטות החדשות לאנשים מסביב. אל דאגה, הם יסתדרו. עוד לא קרה אסון מזה שמישהו לא הגיע לסדר….

כמה רעיונות לניהול לחץ בחגים

  • תאמו ציפיות עם עצמכם – כולנו רוצים לחוות "תקופת חגים מושלמת". לבלות עם המשפחה ועם בני הזוג, לבקר חברים, לנסוע לטייל, לצאת לטבע… הרבה פעמים זה נגמר בילדים רבים באוטו, הורים עצבניים ופקק של שעתיים בגלבוע. לרוב האירועים האלה אפשר להתכונן מראש. למשל, לנסוע דרומה במקום צפונה (פחות פקקים…), לעשות עצירות חווייתיות לילדים בדרך, לשחק משחקי חברה באוטו. אותו הדבר ניתן לעשות לגבי אירועים אחרים שמלחיצים אותנו בחגים. קחו את הסדר המשפחתי בפרופורציות, תזכרו שזה רק לילה אחד בשנה…
  • סמנו מה חשוב – בחרו 3 דברים שהכי חשובים לכם בחגים, וודאו שהם קורים. למשל, טיול עם המשפחה, ביקור אצל חברים שלא ראינו הרבה זמן והופעה עם בן/בת הזוג. וודאו שהפעילויות האלו יהיו מוצלחות, תכננו מראש, סגרו את כל הפרטים. וודאו שתהיה חוויה משותפת חיובית ונעימה לכולם. עם כל שאר האירועים תתמודדו…. החוויות החיוביות הנוספות הן בונוס והשליליות הן משהו שיתאזן עם שלוש החוויות החיוביות והמוצלחות.
  • תאמו ציפיות מראש עם בני המשפחה – עם הילדים לגבי ההפעלות, הטיולים והמתנות, עם ההורים על הביקורים והארוחות, בין בני הזוג על חלוקת המשימות והמטלות, עם החברים על מה שאפשר ומה שלא.
  • מיצאו זמן לעצמכם – בתוך ההמולה, העומס והמשפחתיות, נסו למצוא 15 דקות, פעם ביום או יומיים, שיהיו שלכם. אפשר לעשות הליכה קצרה בשכונה, אפשר לשמוע מוזיקה בחדר סגור, אפשר לנשום בשקט לבד, אפשר לרקוד עם מוזיקה בפול ווליום. מה שעושה לכם טוב. לבד.
  • שאלו – את האנשים שאתם קונים להם מתנות מה הם רוצים, ותחסכו לעצמכם זמן, עומס משימות, שיטוטים ואת המתח שטמון ב"האם חמתי תאהב את מה שקניתי לה".
  • התרחקו משואבי אנרגיה – זה קורה במשפחות הכי טובות… בכל מקום יש אנשים ששואבים אנרגיה מסביבתם. אתם מכירים אותם ויודעים לזהות אותם. צמצמו את זמן החשיפה שלכם אליהם, התרחקו, אל תתנו למשאבה להיכנס אליכם, ודאגו למלא את המצברים במידה והתרוקנו (לכו לחבק מישהו, זה בדרך כלל עובד).
  • קבעו מראש תקציב למתנות ולהוצאות הבילויים – בהתאם ליכולותיכם הכלכליות ומצבכם הפיננסי, ואל תחרגו מהתקציב בשום אופן. נצלו אפשרויות של 1+1 בכרטיסי האשראי, קופונים שונים והנחות אחרות.
  • למדו להגיד לא – לא חייבים! זוכרים?
  • אין צורך לסגור חשבונות – דווקא בליל הסדר או בארוחת החג. אל תעלו נושאי שיחה טעונים, חשבו מראש על נושאי שיחה משותפים וחיוביים, ונסו לשים את המחלוקות בצד. יש עוד 364 ימים בשנה שבהם אפשר לדבר על כל שאר הדברים הבוערים….
    שיהיה לנו בהצלחה וחג שמח!
Facebook
LinkedIn
Twitter
יצירת קשר
* נדרש
דילוג לתוכן