מה הלחץ בלהיות בלחץ?

אנחנו רגילים לחשוב שאנחנו צריכים "להתמודד עם הלחץ", ו"להפסיק להיות בלחץ", ו"להוריד לחץ בחיים". צורת החשיבה הזו מסמנת את מרכיב הלחץ בחיינו כמשהו שלילי, שצריך למגר ולהילחם בו. בנוסף, רובינו מאמינים שללחץ ישנה השפעה שלילית על בריאותינו ושהוא עשוי לגרום למחלות ולבעיות תפקודיות שונות. וזה אמנם נכון… ללחץ עשויות להיות השפעות שליליות על בריאותינו… אך לא בהכרח! 

מחקרים חדשים בחקר המוח, הבריאות והפסיכולוגיה מצביעים דווקא על תפקיד חשוב וחיובי שיש ללחץ בחיינו. למשל, לחץ במידה מתונה (המשתנה מאדם לאדם כמובן…) משפר את התפקוד הקוגניטיבי שלנו.
חשבו על עצמכם, האם תוכלו לסמן תחומים או מקרים בהם אתם מתפקדים טוב יותר תחת לחץ? אולי אתם מתפקדים יותר ביעילות? אפקטיביים יותר? ממוקדים יותר? בהירי מחשבה יותר?
אז איפה הבעיה? למה אנחנו מרגישים שאנחנו חייבים להוריד לחץ?

התשובה נעוצה אולי באופן שבו אנחנו מרגישים, חושבים ומתנהגים כשאנחנו בלחץ. רובינו חשים מצוקה אמיתית במיוחד כאשר הלחץ עובר את הנקודה האופטימלית, זו שבה אנחנו מתפקדים במיטבנו. אנשים מספרים על מגוון סימפטומים רגשיים כמו עצבות ודכדוך, מתח, חוסר סבלנות, תחושה של עומס יתר, בדידות ועוד. סימפטומים שכיחים נוספים בעת לחץ הם מחשבות טורדניות וחוזרות על עצמן, מחשבות שליליות, ביטחון עצמי ירוד, וכן הלאה.

בנוסף, הלחץ והתחושות שהוא מייצר גורמים לנו להתנהג בצורה שאופיינית לאנשים בלחץ…למשל, יש כאלה שנוטים להיות אגרסיביים ועצבניים והם מתנהגים באופן שמקשה עליהם להסתדר עם סביבתם (מה שמייצר עוד לחץ…). אחרים נוטים דווקא להסתגרות ולהתבודדות (וגם זה מקשה עליהם ועל הסביבה ומייצר עוד לחץ…). ישנם אנשים שהתנהגותם הופכת להיות חרדתית והססנית. בכל המקרים, רובינו מתנהגים בעת לחץ אחרת מההתנהגות הרגילה שלנו. במקרים רבים, ההתנהגות הזו מקשה עלינו ועל סביבתנו, ומייצרת עוד רגשות שליליים ולחץ נוסף.

זאת אומרת, שבעצם ייתכן שהבעיה העיקרית שלנו בעת לחץ היא האופן שבו אנחנו מרגישים, חושבים ומתנהגים. אולי ה"לחץ" לכשעצמו, אינו מהווה בעיה כלל….

אך החיים הם, כמובן, מורכבים יותר. מרכיב נוסף שעלינו להכניס לשרשרת, הוא האופן שבו אנחנו מפרשים את האירוע שגורם לנו ללחץ. או במילים אחרות, אילו משמעויות אנחנו מייחסים לאירוע הזה, ומהו בעצם הגורם ללחץ? על כך נדבר בפוסט אחר.

ובנתיים, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

1. בעת לחץ, מתי אני במיטבי? מהי הנקודה שבה הלחץ עבורי הוא אופטימלי, ואז אני מתפקד הכי טוב? האם אני יודע לזהות את הנקודה הזו? כיצד אני מתפקד בנקודה הזו?
2. בעת לחץ, אילו מחשבות יש לי ואיך הן נראות? מה אופיין? מה מאפיין אותן?
3. בעת לחץ, איך אני מרגיש? אילו רגשות אני חווה?
4. בעת לחץ, איך אני מתנהג? מה מאפיין את ההתנהגות ה"לחוצה" שלי?

אז שיהיה לחץ נעים!

Facebook
LinkedIn
Twitter
יצירת קשר
* נדרש
דילוג לתוכן