חסונה מול הקורונה – פוסט למנהלות מש"א

חסונה מול הקורונה – למה חשוב שמנהלת מש"א תהווה באפר ללחץ ודוגמה לחוסן, ואיך אפשר לעשות את זה?

(הפוסט נכתב בלשון נקבה אך מיועד כמובן לשני המינים).

משבר הקורונה דורש מאיתנו להתמודד עם משהו אחר, שונה מהאתגרים והקשיים שהיכרנו עד היום. השילוב של איום פיזי-בריאותי עם חשש כלכלי וארגוני, מייצר לחץ גבוה מאד. הצורך להיערך במהירות עם שיטות עבודה אחרות, עבודה מהבית, בידוד, ילדים בבית, ועוד דרישות משתנות מכל החזיתות, דורש מאיתנו לעמוד איתנות, עם חוסן גבוה אל מול המצב החדש.

מנהלות מש"א ובעלות תפקידי HR אחרים, הן כתובת טבעית למנהלים ולעובדים במצבים של לחץ ומשבר. יתרה מכך, האופן בו מתנהלת מנהלת מש"א בארגון יכולה לעתים קרובות להוות באפר ללחץ ולמתן אותו, או להיות קטליזטור ולהעלות אותו.

כשאנחנו בלחץ, אנחנו מתנהגות אחרת מההתנהלות הרגילה שלנו: למשל, אנחנו הולכות מאד מהר במסדרונות, מדברות מהר, נהיות חסרות סבלנות, עונות "קצר" לשאלות וכדומה. ההתנהלות וההתנהגות של מנהלות מש"א יכולה לשדר לעובדים אחרים בארגון ש"יש משבר ממש ממש גדול", או דווקא להעביר את המסר ש"הדברים מנוהלים, אנחנו נערכים כמיטב יכולתנו".

העניין הוא, שכשאנחנו בלחץ, לא תמיד אנחנו מצליחות לשים לב לאופן שבו אנחנו מתנהלות, וקשה לנו לעצור את ה"אוטומט" שלנו.
בנוסף, כשאנחנו בלחץ, רמת הקורטיזול בגוף שלנו עולה, והוא "משתיק" את החשיבה הרציונלית שלנו. מכירות סיטואציות מלחיצות, שדווקא כשאתן צריכות להיות הכי חדות וממוקדות, אתן מרגישות שיש לכן ערפל בראש, ואתן לא מצליחות להתמקד?
זה הקורטיזול…

חוסר היכולת הזו להתמקד ולהיות במיטבנו במצב המלחיץ, רק מייצרת עוד ועוד לחץ, שגורם לעוד ועוד עלייה של הקורטיזול….
אני רוצה להציע כאן דרך מצויינת ואפקטיבית לעצור את כדור הלחץ השלילי.

4 שלבים לחזור לעצמינו ולחשיבה רציונלית במצב של לחץ:

שלב 1 – היכולת לזהות במהירות שאנחנו בלחץ –
בלינק הזה תוכלי להוריד צ'קליסט שיש בו את רוב התגובות ללחץ שאנחנו מכירים, ב-4 רמות: ברמה הפיזית, ההתנהגותית, המחשבתית והרגשית.
סמני את כל התגובות ללחץ שאת מכירה מעצמך, במצבי לחץ שונים, אקוטיים ומתמשכים, בבית ובעבודה.

שלב 2 – אני בלחץ וזה מה שקורה לי עכשיו!
כעת, אחרי שסימנת את התגובות השכיחות שלך ללחץ, היי מודעת אליהם (תלי את הרשימה במקום בולט…), וברגע האמת, זהי במהירות את הסימפטומים שלך ואמרי לעצמך "אני בלחץ וזה מה שקורה לי עכשיו".
רוב האנשים לא יודעים לעשות את זה, להגיד לעצמם "אני בלחץ וזה מה שקורה לי עכשיו". ואז הם יכולים לכעוס ולהתפרץ על שאלה או בקשה כלשהי, שהם היו מגיבים אליה אחרת לגמרי לולא היו במצב לחץ.
היכולת להבין שאנחנו מגיבים מתוך לחץ ולעצור את ההתנהלות הזו, היא סופר קריטית בניהול לחץ.

שלב 3: STEP OUT!
עשי משהו שיעזור לך להרגיע את המנגנון הפיזי (תגובת Fight or flight) שמתעוררת בזמן לחץ. הרעיון הוא לבצע פעולה כלשהי שתעזור לנו להוריד את רמת הקורטיזול בגוף, שתסייע לנו להחזיר את "המוח" למיקוד, ואת ההתנהגות שלנו למצב הרגיל שלה.
הדרך הכי טובה בעיני לעשות Reset למערכת היא בעזרת תרגיל נשימות שהוא תרגיל חירום שפועל תוך 3 דקות. התרגיל הזה אפקטיבי במקרים בהם הלחץ והחרדה מקשים על תפקוד יעיל. בנוסף, כשאנחנו בלחץ הנשימה מאבדת את קצבה הטבעי והתרגיל הזה מסייע לנו לשמור על קצב הנשימה הטבעי.

איך עושים?
לתרגיל קוראים 6-7-8 וקל מאד לבצע אותו.
– שאפו במשך 6 שניות (נשימה עמוקה אל הבטן).
– החזיקו את האוויר בתוככם למשך 7 שניות.
– נשפו במשך 8 שניות.
– בצעו 3-7 סבבים כאלה של נשימות.

שלב 4: מפעילים מחדש את הראש.
עכשיו, אחרי שהורדנו קצת את רמת הקורטיזול ו"החזרנו" את הראש לפעולה" נוכל בעזרת חשיבה רציונלית לפעול טוב יותר בהתאם לדרישות המצב.

זוהי כמובן דוגמה אחת מכלים רבים שיכולים לסייע במצב הנוכחי. חוסן צריך לפתח באופן יזום ואקטיבי. כלומר, "לעבוד בזה".

Facebook
LinkedIn
Twitter
יצירת קשר
* נדרש
דילוג לתוכן