למה אומרים לכם שוב ושוב להפסיק לראות חדשות?

ומה זה Doomscrolling?

כשאנחנו נצמדים לטלוויזיה ורואים יותר מדי חדשות, או נחשפים שוב ושוב לתמונות, סרטונים, עדויות וסיפורים קשים, הבריאות הנפשית שלנו בסכנה.

יש לזה מילה באנגלית – Doomscrolling. 

Doomscrolling או doomsurfing, הן מילים חדשות באנגלית שמשמשות לתיאור הנטייה לגלוש ולגלול עוד ועוד בחדשות רעות, למרות שחדשות אלה מעציבות ומדכאות.

העניין הוא שמאד קשה "להיגמל" מזה, ואנשים רבים מרגישים שזו ממש התמכרות.

סיבה אחת ל"התמכרות" הזו, היא שהמוח שלנו "מתוכנת" לסרוק אחר איומים כדי להגן עלינו מפני סכנה אפשרית, ולעזור לנו להתכונן לגרוע מכל. ה"תכנות" הזה יכול להוביל לגלישה כמעט בלתי ניתנת לעצירה באתרי החדשות (doomscrolling), או לצפייה של שעות בחדשות בטלוויזיה.

העניין הוא, שה"תכנות" הזה של המוח הוא תגובה הישרדותית שלא מתאימה לחיים המודרניים. ההתמכרות לחדשות לא באמת עוזרת לנו להישמר מסכנה, ואפילו להפך. היא פוגעת בנו, בבריאות הנפשית שלנו.

מחקרים מראים שאפילו חשיפה קצרה לחדשות רעות יכולה להוביל לרמות גבוהות של דאגה וחרדה שיכולות להימשך לאורך זמן. חדשות רעות יכולות גם להנציח דפוס חשיבה שלילי, מה שעלול להוביל לתחושה שאנחנו לכודים בלופ של מצוקה. (מוזמנים לעקוב אחר הפוסטים. הפוסט הבא יעסוק במחקרים בתחום).

סיבה נוספת שצפייה בחדשות עשויה להשפיע על הבריאות הנפשית היא כי עדות לסבל של אחרים יכולה למעשה לגרום לנו לחוש כאב. חשיפה לסיפורים אישיים במדיה החברתית והטלוויזיונית גורמת לנו להרגיש מחוברים יותר לאנשים. אלו כבר לא "נתונים סטטיסטיים", אלא אנשים שאנחנו מרגישים אמפתיה כלפיהם.

אז מצד אחד, אנחנו רוצים להישאר מחוברים, ורובנו אפילו מרגישים רגשות אשמה וייסורי מצפון אם אנחנו לא קוראים סיפורים אישיים או מתעדכנים בחדשות. ("אנשים כל כך סובלים ואני אפילו לא אקרא את מה שעובר עליהם???). 

מצד שני, זה לא באמת עוזר לאף אחד, אם אנחנו נפגע בבריאות של עצמנו, וברמה הלאומית זה עושה אפילו את ההפך.

מה עושים?

"רק על עצמי לספר ידעתי…", אז אני יכולה לספר מה אני החלטתי לעשות בעניין הזה, כדי לשמור על הבריאות הפיזית והנפשית שלי, ולסייע לעצמי לשמור על רציפות תפקודית.

  1. הורדתי את כל ההתראות ב"פוש" מאפליקציות החדשות בטלפון. למען האמת, הורדתי את כל אפליקציות החדשות למעט YNET, ללא התראות פוש. 
  2. 4-5 פעמים ביום אני מתעדכנת רק במבזקים. כלומר, קוראת את כל המבזקים מאז הפעם האחרונה שנכנסתי, וככה אני מעודכנת כל הזמן במה שקורה. 
  3. אני לא קוראת כתבות, לא צופה בחדשות, לא קוראת תיאורים קשים. מספיק קשה גם ככה.
  4. החלטתי שאת הזמן שנהגתי להשקיע ב-Doomscrolling, אני משקיעה בדברים פרודוקטיביים שמסייעים או לעצמי או לאחרים. למשל, ללכת להליכה בחוץ, ללכת לעזור לשכנה שבעלה במילואים, לדבר עם מישהו שאני יודעת שקשה לו. 
הלוואי שנקרא רק חדשות טובות!
Facebook
LinkedIn
Twitter
יצירת קשר
* נדרש
דילוג לתוכן