ניהול על פי לחצים

ניהול על פי לחצים , או, מה מנהלים חייבים לדעת על ניהול לחץ?

ב-18 השנים האחרונות עבדתי עם מאות מנהלים בעשרות תוכניות פיתוח מנהלים ותהליכי ייעוץ אישי.

לימדתי אותם לנהל על פי יעדים, לנהל על פי ערכים, לנהל אחרת כל אחד מהעובדים, לתקשר בהתאם לסגנון התקשורת של העובד, ועוד ועוד. מודלים מצוינים של ניהול ממוקד עובדים כבר פותחו, נחקרו ונלמדו.

לצד כל זאת, בכל תהליך ייעוץ ובכל תוכנית פיתוח המנהלים, נושא הלחץ והתמודדות עמו עולה שוב ושוב, ורק לעתים רחוקות מוקדשות סדנאות לנושא ניהול הלחץ. ולא, אין הכוונה לקביעת סדרי עדיפויות, או לחלוקת משימות בהתאם לרמות העומס אצל העובדים השונים.

הכוונה היא, שמנהלים חייבים לנהל את הלחץ (!) ולזה יש ארבעה היבטים מרכזיים:

להכיר את עצמם, את מפת הלחץ שלהם, ואת האופן בו הם מגיבים ופועלים תחת לחץ.
ללמוד לנהל את הלחץ של עצמם – למשל, לשמור על נקודת האופטימום שלהם, לפתח את החוסן האישי והניהולי שלהם, לפתח תגובת אתגר אל מול הלחץ.
ללמוד כיצד התגובות שלהם ללחץ והאופן בו הם פועלים תחת לחץ משפיעים על העובדים שלהם, כפרטים וכצוות. וכן, להבין על אילו היבטים ניהוליים משפיעה תגובת הלחץ שלהם.
לנהל את העובדים שלהם תוך שהם לוקחים בחשבון את האופן בו כל אחד מעובדיהם מגיב ללחץ, את יכולת ההתמודדות של כל עובד עם הלחץ ואת חוסנו האישי.
רגע, מהתחלה, מה בעצם מנהלים אמורים לדעת על העובדים שלהם?

מנקודת מבט של ניהול לחץ, מנהלים חייבים לדעת על העובדים שלהם את הפרטים הבאים:

כיצד לזהות שהעובד הספציפי הזה בלחץ? – מהם הסימפטומים הפיזיים, רגשיים, התנהגותיים ומנטליים שיכולים לעזור לי לאבחן שהעובד שלי בלחץ?
מהי מפת הלחץ של כל אחד מהעובדים? – איך נראית מפת הלחץ של העובדים שלי? מהם מקורות הלחץ עמו מתמודד העובד? מהי מידת הלחץ שהעובד חווה? איפה אני, המנהל, ממוקם במפה של עובדי ומהם מקדמי הלחץ שהם שמים? מהם מוקדי הלחץ? מה אפשר לשנות במפה על מנת לנהל את רמות הלחץ באפקטיביות?
מהי נקודת האופטימום של העובד? – מהי אותה נק ודה שבה רמת הלחץ הינה אופטימלית עבור עובד מסוים. בנקודה זו העובד מרגיש חיוני, נמרץ, ממוקד, ובעל מוטיבציה.  בנקודה זו הביצועים של העובד אופטימליים והלחץ משמש כגורם מניע, ממריץ וממקד. חשוב לזכור שלכל עובד נקודת אופטימום משלו. ניקח למשל את שרון, שהוא מטבעו אדם "לחוץ". נקודת האופטימום שלו תהיה שמאלית יותר על הגרף, מאשר נקודת האופטימום של גל, שהוא אדם שזקוק לרמות גבוהות יותר של לחץ על מנת להגיע לאופטימום התפקודי שלו.

מהי התגובה השכיחה של העובד ללחץ? – האם הוא נוטה להגיב בתגובת אתגר או בתגובת איום?
כיצד כל אחד מהעובדים מתמודד עם לחץ? – מהם סגנונות ההתמודדות של העובד? מה עוזר לו כשהוא בלחץ? וכיצד ניתן לסייע לו?
דבר נוסף שחשוב שמנהלים ידעו זה כיצד לסייע לעובדים לפתח את החוסן האישי שלהם, וכיצד לפתח אתהחוסן הצוותי.

על שני ההיבטים האלה נפרט בפוסטים אחרים, אך נזכיר שהחוסן הצוותי קשור באופן הדוק לאקלים הצוותי ולסגנון המנהיגות של המנהל. 

Facebook
LinkedIn
Twitter
יצירת קשר
* נדרש
דילוג לתוכן